
Kimileri için tutku kimileri için ihtiyaç kimileri içinse hobi olan ikinci elde dikkatli bir seçim yapılmasını zorunlu kılıyor. Özellikle büyük şehirlerde bir yerden bir yere gitmenin hayli güç olduğu günümüz şartlarında aracı olmayanların en büyük hayalidir bir otomobil sahibi olmak. Fakat ikinci el araç alırken birçok farklı algoritmanın hesap edilmesi ve aracınızı seçerken bu kriterlere göre hareket etmeniz gerekiyor. Öncelikle ülkemiz piyasasına göre alışkanlıkların dünyadan farklılıklar gösterdiğini hemen belirtelim. Sözgelimi yurt dışında bir aracın boyanması artı bir puanken ülkemizde aracın boyanmış olması negatif bir etki yapar ve arabanın fiyatını düşüren etkenlerin başında gelir. Dolayısıyla ikinci el bile olsa araçtaki her boya arabanın fiyatının düşmesine neden olur.Çünkü şöyle bir kanaat oluşur “bu araba boyandıysa mutlaka kaza yapmıştır” mantığı alım ve satımlarda etkili olur. Günümüzde araç ekspertiz firmaları bulunsa da aracı önce sizin tahlil etmeniz gerekiyor. çünkü ekspertiz ücretli bir hizmettir ve sizin öncelikle aracı alacağınız kişiye sormanız ve teyit etmeniz gereken noktalar bulunur. Eğer aracın satıcısı size birazdan anlatacağımız maddeler hakkında yanlış bir bilgi aktarırsa üzerinizden sorumlulugu atarak ekspertiz ücretini size yanlış bilgi veren araç sahibine ödetme hakkınız doğmuş olur. Şimdi dilerseniz ülkemizde ikinci el araba piyasasını olumlu ve olumsuz yönde etkileyen faktörleri gözden geçirelim.
- Araç orijinal boyasını muhafaza etmelidir: özellikle aracın tavanının boyanmış olması o aracın fiyatını en fazla aşağı çeken unsurdur. Bunun nedeni arabanın takla atarak tavanının hasar görmüş olabileceği korkusudur. Eğer bir araç takla atarak tavanı hasar gördüğü için boyandıysa tavandan sonra aşağı direk bölümlerine kadar bir hasar söz konusu olacaktır. Oldukça zor bir tamir süreci gerektiren aracın takla attıktan sonra tavanının düzeltilmesi kolay kolay sağlanamaz. Aracın simetrisini bozan kapıların açılıp kapanmasına etki eden tavan boyanması ve çok daha kötüsü tavanın değişmiş olması ikinci el otonun müthiş oranda değerini kaybetmesine neden olur. Dolayısıyla ikinci el bir araç alacaksanız kaporta aksamında ilk sorgulamanız gereken bölüm tavandır.
- Araçta değişen parça olup olmadığı: araç boyasının ardından araçta daha fazla fiyat düşmesine neden olan parça değişimidir. Yukarıda belirttiğimiz gibi tavan değişikliği en büyük fiyat düşüşüne neden olmakla birlikte ikinci sırada ön kaputta bir oynama olup olmadığının sorulması gerekir. İkinci el araçlarda boyadan çok daha önemli bir konu olan parça değişimlerinde en önemli parça sıralaması şu şekilde gelişir.
Tavan- Ön kaput- Tüm kapılar- Arka kaput (bagaj kapağı)
- Aracın motor ve elektrik aksamı sıralamada üçüncü sorgulanması gereken konudur. Gayet önem arz eden motor aksamında ilk bakışta genellikle konu hakkında bilgi sahibi değilseniz hiçbir şey anlayamazsınız. Fakat satıcıdan motorun yapılıp yapılmadığını sorabilir ve ekspertiz sonrasında taahhüt edilenin aksi bir durumda satıcıyı sorumlu tutabilirsiniz. Aracın yapmış olduğu kilometre ile aracın modeli arasında bir bağ kurmakta mümkündür. Örneğin; 1995 model bir aracın kilometresinin 40.000 gibi düşük bir rakam olma ihtimali çok ama çok düşüktür. Eğer eski model bir araç alacaksanız ve kilometresi düşükse aklınıza öncelikle motorun yapıldığı ve sıfırlandığı gelebilir. İkinci ihtimal aracın uzun yıllar kullanılmamış olabileceğidir. Piyasada nadirde olsa bu tip araçlara rastlamak mümkündür.
- Aracın kilometre yaşı önemli bir artı veya eksi değer ifade eder. 2016 model bir araç 200.000 gibi bir rakama ulaştıysa bu aracın olması gerekenden daha fazla yıprandığını gösterir. Bu tip araçlar genellikle şirketler tarafından kullanılır ve araçlar piyasaya satılır. Bu durum bir tercih meselesidir. Kilometresi yüksek bir araç yaşıtlarına göre piyasadan daha ucuz bir fiyata satılır. Kaldı ki son yıllarda araçların yüksek performanslı üretildiği düşünüldüğünde en az 500.000 km kadar ekonomik bir ömür taşıdığı söylenebilir. Son sözü ustalar söyleyecektir.
- Kaporta aksamında sormanız gerekenlerin ardından aracın hangi yakıt sistemlerine tabi olduğu. Bunların ruhsata işlenip işlenmediğini yani sözgelimi; araç benzinli ve aynı zamanda LPG li ise bunun ruhsatta yer alıp almadığının kontrol edilmesi gerekir. Çünkü eğer aracın LPG li olduğu ruhsata işlenmemiş ise bu size sonradan ilave bir masrafa yol açar. Üstelik LPG tankının değişim zamanı geldiyse çok daha pahalı bir işlem sizi bekliyor demektir.
- Almak istediğiniz aracı çalıştırıp çok anormal bir ses çıkarıp çıkarmadığı kontrol edilmelidir. Ayrıca araçta elektrik sorunu olup olmadığı da sorulmalıdır. Bilgisayar destekli dijital araçlarda bu kontrol birkaç dakikada yapıldığından bu konuda ekspertiz firması size var olan sorunları çok hızlı bir şekilde raporlayacaktır.
- Araçta en son lastiklere bakılmalıdır. Çünkü lastiklerin aşırı yıpranmış olması ortalama yeni bir lastiğin 150-200 TL aralığında olduğu düşünüldüğünde 4x200=800 TL ilave masraf anlamını taşır. Ayrıca aracın muayene belgeleri kontrol edilmeli ve ne kadar bir süresi olduğuna bakılmalıdır. Bunun yanı sıra egzoz emisyon ölçümü belgesinin varlığı da satıcıdan sorulması gereken başka bir detaydır.
Artık çok daha yaygın bir şekilde hizmet veren oto ekspertiz firmalarından birine satıcı ile gidebilirsiniz. Hayırlı olsun
Yorumlar
Yorum Gönder
Merhabalar. Değerli yorumlarınız sayfamıza güç katacaktır. Teşekkürler